Aan de rand van de jungle - Reisverslag uit Oxapampa, Peru van Hanneke Bouwmans - WaarBenJij.nu Aan de rand van de jungle - Reisverslag uit Oxapampa, Peru van Hanneke Bouwmans - WaarBenJij.nu

Aan de rand van de jungle

Door: Hanneke Bouwmans

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

31 Juli 2014 | Peru, Oxapampa

Buenos Tardes!
Daar ben ik weer even. Dit keer vanuit La Merced, een dorp aan de rand van de jungle.
Het was een hele tour om hier te komen. Zaterdag ochtend 05.00 uur vertrokken we. Met 8 anderen in een gehuurde auto. Die anderen zijn familieleden van de contactpersoon van het project, zij had ons gevraagd of we mee wilden. Een schitterende, doch erg lange reis. Dag 1 van 05.00 tot 22.00 onderweg geweest. Dag twee van 09.30 tot 23.00 uur. Zij hadden zich in de afstand vergist, of vooral de tijdsduur van het door de bergen rijden. Een gemiddelde snelheid van 50 km per uur denk ik.
Volgens mij heb ik nog nooit zo lang achter elkaar door de bergen gereden. MOOI!
Met ons de oma van het gezin, een vrouw van 90 jaar. De terugreis gaat ze vliegen, want het was toch iets te veel.
Reden van de vakantie was/is familiebezoek, oma heeft 18 jaar voor een jongen (inmiddels in de 70) gezorgd, deze heeft ze in geen 50 jaar gezien. Het was haar grote wens om deze man nogeens te zien. Dat was een blij weerzien!
We logeren in een huis met veel slaapkamers. Met gemiddeld 15 mensen. Af en toe blijft er nog iemand slapen. De sfeer is relaxed, helemaal nu we elkaar iets beter kennen. Het zijn allemaal erg lieve en goede, zachtaardige mensen!
Onze vakantie verloopt op Peruaanse wijze. We doen dagtripjes met de familie. Er zijn hier geen blanke toeristen, wel een heleboel Peruaanse gezinnen die uitstapjes maken!
Maandag zijn we naar een locale productenmarkt geweest. Hier hebben we o.a. geleerd dat de beste koffie wordt uitgepoept door neusberen. Ofwel: de neusbeer eet koffie van de koffieplant, poept het weer uit, spoel het schoon en koffie met een heerlijk aroma.
Daarna naar een vlindertuin. Veel mooie vlinders, andere dieren en planten gezien.
Dinsdag hebben we het dorp Oxapampa bezocht. Een Peruaans dorp in Tirol stijl. Speciaal voor de (Peruaanse!) toeristen liepen er Peruanen in die leuke Tirol pakjes rond. Ook de bouwstijl is overgewaaid vanuit Tirol. Vanuit daar bezochten we een openlucht bierbrouwerij van suikerriet: erg veel mensen, veel muziek, niet heel boeiend. Aansluitend een druipsteengrote die de familie erg mooi vond. Onze conclusie was dat we iets te verwend zijn en erg veel andere mooiere grotten hebben gezien. Maar dat hebben we natuurlijk niet gezegd! Daarna uit eten, een traktatie aan het gezin waar we logeren.
Vandaag zijn we gestart met een bezoek aan een ´Native dorp´. Dit was eigenlijk verschrikkelijk. Erg gericht op toeristen. We kregen allemaal een indianen jurk aan en een tooi op het hoofd. We moesten dansjes doen en werden daarna door kinderen (!) naar marktkraampjes geleid. We hebben vriendelijk gelachen, maar ondertussen... Daarna naar twee erg mooie watervallen geweest. We hebben heerlijk gezwommen in de poelen onder de waterval. Erg mooi!
Morgen is er niets gepland. We gaan dan zelf op stap. We gaan nog uitzoeken wat.
De terugreis doen we in kleinere stapjes. We vertrekken vrijdag al en de planning is dat we maandag terug zijn in Cusco. De reis wordt onderbroken door bezoekjes aan mooie dorpen, steden en natuur. Fijn!

Verder:
- Het is hier warm...dat wordt weer wennen in Cusco!
- Ze ontbijten hier met een maaltijdsoep, gevuld met pasta en allerhande vlees. Hele kippenpoten erin. Wij eten dan brood.
- Er zitten muggen....hele kleintjes die meer op vliegjes lijken. Ondanks het smeren van Deet, vinden ze ons toch nog erg lekker. Het is geen echt malaria gebied, we slikken wel malarone.

• 16 Augustus 2014 - 14:58

Ellen Numan:

Ha Hanneke, wat een mooi verslag en die foto's....geweldig. wat een mooi land en zo groots.
    kan helemaal begrijpen dat jullie genieten daar, ook omdat de mensen zo aardig zijn.
    bedankt dat wij mogen meegenieten.
    liefs van Ton en Ellen

Tags: Silva, jungle, merced