In Kerohuasi en op school aan het werk - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Hanneke Bouwmans - WaarBenJij.nu In Kerohuasi en op school aan het werk - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Hanneke Bouwmans - WaarBenJij.nu

In Kerohuasi en op school aan het werk

Door: Hanneke Bouwmans

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

24 Juli 2014 | Peru, Cuzco

Sinds maandag zijn we in Kerohuasi. Daar slapen we in een afgelegen boerderij. Een kaasboerderij, waar momenteel twee Peruaanse mensen werken, Sara en Armando. Armando haalt elke ochtend twee grote emmers melk op met een tuctuc en er komt melk van de buurman van wie de drie koeien en drie kalfjes op het land van de boerderij staan. Verder zijn er wat kippetjes met kuikens en is er gisteren een poes aan komen lopen die nu is geadopteerd.
Anne Stijn heeft dinsdag en woensdag kaas gemaakt met Sara en is vandaag aan het werk met Armando. Fijne bijkomstigheid is dat Anne Stijn goed is in Nederlandse en Amerikaanse gebaren en dat ze snel de afwijkende Spaanse gebaren oppikt, want beiden zijn doof. Ze maken nu al samen grapjes en avonds doen we spelletjes. Ze maken de kaas met de hand. Voor AS is dat leuk om dat ze al ervaring heeft met machinaal kaas maken.

Maandag was nogal een onrustige dag omdat AS haar bagage nog steeds niet had sinds zaterdagochtend, want die was in Houston blijven steken. Uiteindelijk kreeg ze haar tas met die gaten erin en heel veel spullen die waren gaan lekken zoals de kaascoating, douchegel, anti muggenmelk en meel om een pizza voor het gaten te maken. Een heel schoonmaak festijn dus.
Daarbij zou ik gaan praten met de man bij wie de Inca trail voor 7 november was geboekt, omdat ik er dan niet zeker ben. Een dag was afgezegd, om acht uur deed niemand open en om tien uur konden we terecht. We hebben gelukkig een oplossing gevonden.
Daarna met de bus naar Andahuayillas, waar ook mijn school staat en wat een klein uur lopen naar de boerderij bij Kerohuasi is. Daar ging ik met Cristina, die de boerderij coördineert, op school praten en ik zou dinsdag aan mogen sluiten. S middags verder een beetje uitpakken en met zn vijven een warme lunch en diner. AS viel al snel in slaap en ik keek een filmpje op de laptop. Om zes uur is het hier helemaal donkeren in kwart over vijf verdwijnt de zon achter de bergen. Heel anders dan jullie in Nederland hebben nu. Ook qua temperatuur, want in de schaduw en snachts is het koud.

Dinsdag liep ik een uur mee met de les religie en spelen de kinderen verhalen it de bijbel na. Daarna twee uur met een Spaanse man van mijn leeftijd meegelopen die Engels gaf. Erg leuk in te zien. Woensdag vertelde Ik de vierde klas een kort verhaal over mezelf in het Engels waarover zij vijf vragen moesten beantwoorden. Ik heb het verhaal wel vijf keer moeten houden, haha. Daarna met wiskunde meegelopen. Toen zijn telefoon ging de docent gewoon weg en zei dat ik de volgende oefeningen maar even moest behandelen. Dat ging wel goed. Het derde lesuur heb ik de volledige Engelse les voor de derde klas verzorgd en hebben we 'to Be' behandeld. Ik was er heel tevreden over. De kinderen waren betrokken en enthousiast.
Vandaag is er een speciale activiteit op school. De kinderen hebben kraampjes waarin ze tonen wat ze bij een vak hebben geleerd. En dan mogen de ouders en iedereen komen kijken. Morgen zijn er ook geen lessen, want dan zijn er parades van alle scholen in de omstreek op het dorpsplein. Hopelijk ook met een beetje dans. Vervolgens is er twee weken schoolvakantie en is het maandag 28 juli onafhankelijkheidsdag. We gaan dan een tijdje met de familie van Cristina mee naar de jungle. Voor daarna vinden we hopelijk wat werk.
Elf augustus kan ik dan weer op school werken, samen met een Amerikaanse docente.
Naast de lessen mag ik in de middagen ook de huiswerkbegeleiding in de bibliotheek doen. Nu bleek dat de kinderen nog niet op de hoogte waren, maar gisten toch leuk met een klein groepje twee Engelse werkbladen gemaakt die ik uit Nederland had meegenomen. Leuk als de kinderen zo geïnteresseerd zijn.

  • 25 Juli 2014 - 10:23

    Tante Els:

    Hoi Hanneke en Anne Stijn,leuk jullie verslag te lezen. Nu krijg ik ook een beetje een idee hoe het daar met jullie gaat.Fijn dat je zo mee kunt werken.Gisteren kwam ik papa en mama tegen, ze gingen samen wandelen.Mama was heel opgeruimd, blij met haar pruik, en met haar bloesje.Stond ook erg leuk en haar buikje slinkt nog steeds.Ik vind dat ze kei knap reageert.Ze voelt zich na de tweede chemo nog steeds goed en de ergste dagen zijn al voorbij gegaan zonder veel problemen.Zaterdag gaan ze tot Dinsdag naar Delft.Ze hebben er veel zin in.Hanneke en Anne Stijn, ik wens jullie nog een fijne en waardevolle tijd toe, zie uit naar het volgende verslag en stuur jullie allebei een dikke knuffel. Tante Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Actief sinds 14 Mei 2014
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 4601

Voorgaande reizen:

16 Juni 2014 - 16 December 2014

Lesgeven in Peru

Landen bezocht: