Markt, traditionele dans en bios - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Hanneke Bouwmans - WaarBenJij.nu Markt, traditionele dans en bios - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Hanneke Bouwmans - WaarBenJij.nu

Markt, traditionele dans en bios

Door: Hanneke bouwmans

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

19 Juli 2014 | Peru, Cuzco

Alweer een tijdje in Cusco. Het is prettig om hier te zijn, buiten dat ik ook heel graag bij mijn moeder wil zijn. De sfeer hier is heel relaxed, op straat, in de bus, op school, in het gezin waar ik verblijf, overal eigenlijk. Ik kan gewoon mezelf zijn en mensen zijn niet opdringerig of iets dergelijks.
Vandaag zijn we met het klasje naar de overdekte marktplaats geweest. Ook daar was het heel gemoedelijk. Ik zag er de mooiste kraampjes met opgestapelde vruchten, kaasjes, vis, gekleurde tassen en meer.
Dit was de laatste lesdag Spaans. Ik heb veel bijgeleerd en oude kennis opgehaald. Het is absoluut nog wel nodig om zelf te studeren om dingen goed te onthouden. Het Spaans heeft veel uitzonderingen op de werkwoordsvormen en of iets masculino of femenino is. Ik vind het wel leuk om nog wat te studeren en het in de praktijk te brengen in de dagelijkse gang van zaken.
Ik ben niet zozeer de toerist hier, maar dingen aan het doen die ik thuis ook zou doen. Wel luxe hoor, want ik zit nu in een bioscoopcomplex dat pas twee maanden open is om zo dadelijk een film te gaan zien. Overigens best stoer ben ik op weg gegaan om die bioscoop te vinden, die lag ver uit de stad en ik maar lopen, uiteindelijk op advies van twee meisjes de bus gepakt, haha. Verder heb ik een half uur rugmassage gehad en een manicure (nee hoor, dat had ik nog nooit eerder gedaan, haha). Het was samen minder dan 15 euro. Daarom heb ik maar een goede fooi gegeven.
Ik heb nu even iets in een restaurant gegeten, maar het eten in het gastgezin is veel lekkerder. Elke dag krijg ik weer een ander Peruaans gerecht te eten, een soep en een hoofdmaal. Heerlijk.
's ochtends eet ik twee kleine lichte knapperige broodjes met lucht erin. 's avonds eten we een kleinere portie van het middagmaal. Drinken doe ik in principe alleen thee en water. De eerste dagen was dat met cocabladeren. Nu ben ik geloof ik goed gewend aan de hoogte en het klimaat. Ik heb ook al minder behoefte om al die vijf lagen kleding aan te trekken, haha.
Op bed liggen trouwens wel vier dekens, want 's nachts is het behoorlijk koud.

Ik heb een leuk liedje van de kinderen geleerd, over een ezel, die net als in Nederland, dom is:
Silencio en la sala, que el burro va hablar a - e - i - o - u, Viva el Peru. El burro eres .... (tu!). De eerste die praat is een ezel. ;-)

Ik heb woensdagavond een theater bezocht waar ze traditionele dansen opvoeren. Dat was wel bijzonder en mooie klederdracht. Ook waren er wel wat grappige dingen die in Nederland nooit zouden gebeuren. De zoom van de broek van de langste man was er aan de onderkant uitgehaald, zodat het niet helemaal hoger dan de enkels kwam, zaten er allemaal draden. Achter de vluchtdeur werd er een tijdje heel hard getimmerd. Tijdens de aankondiging stemden sommige muzikanten hun instrument, met de microfoon aan, haha. Etc.

Straks als ik terug in het huis ben krijg ik als het goed is bericht dat Anne Stijn in Lima is geland. Morgen om 11 uur ophalen op het vliegveld van Cusco en dan gezellig samen hier :-) Maandagochtend gaan we dan om 7 uur naar Querohuasi, hier 45 minuten vandaan, om aan het werk te gaan. Ik ben benieuwd. Ik begrijp dat het daar heeeel rustig is, midden in de bergen.

------
Nu is het zaterdagochtend en Anne Stijn heeft de vlucht gemist. Haar reis verliep niet helemaal zoals de bedoeling was. Nu komt ze om drie uur en ga ik haar met de bus ophalen. Morgen nog een keer naar het vliegveld om de grote rugzak af te halen die nog in Houston is.

Verder zou ik vanmorgen met een man praten om te kijken of er toch een mogelijkheid is mijn inca trail ticket van 7 november in te ruilen. Zegt ie af. Nu gaan we maandagochtend, je weet nooit of er toch nog iets mogelijk is.

Om te ontspannen even naar de markt hier om de hoek geweest. Relaxte sfeer. Tien mandarijnen voor acht sol is twee euro. Een kokosnoot voor twee sol, veel flodderbonen voor twee sol en een bosje bloemen voor vijf sol.
Nu relaxen en met mijn moeder skypen.

Groetjes,
Hanneke

  • 20 Juli 2014 - 10:47

    Ellen Numan:

    Ha Hannes, das genieten van jouw verhaal, heel fijn dat je het naar je zin hebt.
    en nu samen met Anne Stijn is het helemaal leuk natuurlijk.
    hier is het nu ongeveer 35 graden heet en ik dacht altijd dat het juist daar zo warm was.
    ik wens je namens Ton alles goeds en verheug me nu al op jouw volgende verslag.
    knuffels voor jullie beiden xx tante Ellen

  • 20 Juli 2014 - 11:24

    Margriet:

    Hey Hanneke,

    Leuk om zo je belevenissen te lezen! Jammer dat Anne Stijn een vliegtuig later moest nemen, maar nu ze er is kunnen jullie straks samen de bergen in. Ben ook benieuwd naar je volgende belevenissen in de bergen en op het schooltje. Ik hoop dat jullie ervan zullen genieten.
    Hier is het nu heel erg warm, niet echt mijn weer!
    De foto's geven een leuke indruk van de theatervoorstelling met traditionele dansen.

    Groetjes Margriet

  • 20 Juli 2014 - 13:04

    Mia Claessens:

    boeiend om jouw ervaringen te lezen. natuurlijk het echte vrijwilligerswerk komt nog toi, toi toi!!

    gr.tante Mia

  • 23 Juli 2014 - 22:51

    Nanja:

    Hoi Hanneke,
    Sorry dat ik zo laat reageer, ik had het helemaal gehad met waarbenjijnu, altijd maar in "onderhoud" via de mobiel. Werkt hij trouwens, je mobiel? Ik heb ff moeten zoeken naar een sim kaartje maar het werkte prima en lekker goedkoop bellen.
    Leuk dat je het naar je zin hebt, zie een paar bekende plekjes op de foto's voorbij komen van Lima en Cusco. Lima is inderdaad een beetje somber, daar staat tegenover dat het er nooit regent (je voelt wel een mist druppeltje). Op de foto van Cusco zag ik het beeld en het marktplein, ons hotel lag daar precies tussen in. Koud he als de zon niet schijnt. Heb je al een leuke trui/vest en muts gekocht? Lekker warm en ik vind ze super leuk, en voor ons Hollanders in hart en nieren ook lekker goedkoop ;-) We kunnen het hier niet voorstellen hier vallen de mussen van het dak en jij zit daar te bibberen. Voordeel van de kou: geen insecten!. Gelukkig heb je geen last van de hoogteziekte. Dat is fijn. Hoeveel liter drink je? Mijn tong zat 's nachts vast aan mijn gehemelte geplakt zo'n droge mond. Heb je ook al de coca bladeren geproefd? vies he. Coca thee valt mee, maar op den duur wordt je dat wel zat. Het fruit is super he: de mandarijnen waren bij ons heerlijk zoet en dan die kleine banaantjes.
    Nou heel, veel plezier en ik ga je nu maar volgen via de pc. Ben benieuwd hoe het lesgeven gaat (wat ga je trouwens voor les geven?).
    Groetjes Nanja.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Actief sinds 14 Mei 2014
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 4596

Voorgaande reizen:

16 Juni 2014 - 16 December 2014

Lesgeven in Peru

Landen bezocht: